Jeugd en verwendheid
September 2013 – Het
nieuwe academiejaar is gestart.
Jaarlijks valt eenzelfde groeiende trend waar te nemen. Steeds meer samentroepende jongeren bij
frituur- en andere snackbars en een uit zijn voegen barstende hoeveelheid
auto’s langs de wegen en op de overvolle parkings rond de campus. Ooit, in een ver verleden, toen alles veel
beter was en de dieren nog konden praten, kwam de meerderheid der studenten te
voet of met de fiets. Vandaag beschermt
de milieuvriendelijke rammelbak de tere zieltjes van al teveel regen, wind en
potentiële vermoeidheid door al teveel inspanning. De ene in een overjaarse tweedehands, de
andere (nog erger) in een patserige luxebak, die meer waard is dan de som der
levensdagen van de bestuurder. De
perfect gestyleerde kleding (zoals de media het opdragen), de smartphone in de
hand, de hippe gedragscodes slaafs volgend, klagend en zagend over hoe zwaar
studentenleven wel kan zijn en hoe
hoog de collegegelden en
cursusprijzen kunnen oplopen.
Perfect gekneed door marketeers, verworden tot slaafs koopvee dat alles
van vanzelfsprekend vindt en dat niet eens meer onder ogen ziet, laat staan er
tegen in opstand komt. Studies in het
verre buitenland (vanwaar het plotse onmiskenbare nut ???), studentenkamers die eruit zien als luxeappartement, laptops,
tablets, smartphones en andere zooi meedragende om hierop in het beste geval de
ecologische transitie te bestuderen… het
hoort er allemaal bij.
Werkgevers hebben er deze dagen ook de mond vol van : “de verwende generatie”. Alles vanzelfsprekend, niks meer bijzonder. Betweterig, zelfingenomen, lui, egocentrisch, veel te mondig zonder nood aan onderbouwd discours en al te vaak verslaafd aan consumptiegoederen zonder normbesef. De door dit jeugdig potentieel voorgelegde eisen zijn helemaal in de lijn van hun luxueuze leventje. Eenmaal op de arbeidsmarkt blinken ze uit in onrealistische verwachtingen, gekenmerkt door allerhande eisen (startsalaris, extra voordelen) welke totaal niet overeenstemmen met hun capaciteiten en productiviteit.
Werkgevers hebben er deze dagen ook de mond vol van : “de verwende generatie”. Alles vanzelfsprekend, niks meer bijzonder. Betweterig, zelfingenomen, lui, egocentrisch, veel te mondig zonder nood aan onderbouwd discours en al te vaak verslaafd aan consumptiegoederen zonder normbesef. De door dit jeugdig potentieel voorgelegde eisen zijn helemaal in de lijn van hun luxueuze leventje. Eenmaal op de arbeidsmarkt blinken ze uit in onrealistische verwachtingen, gekenmerkt door allerhande eisen (startsalaris, extra voordelen) welke totaal niet overeenstemmen met hun capaciteiten en productiviteit.
De jonge
generaties trekken momenteel voordeel uit hun beperkte aantal. De vergrijzing zorgt er even voor dat ze dit
voordeel kunnen maximaliseren, dit in tegenstelling met de babyboomers, die wel
met een ruime arbeidsmarkt geconfronteerd.
Deze babyboomers betaalden fors mee aan sociale- en pensioenpremies
allerhande en zullen hiervan veelal niet kunnen profiteren als zij daar in de
toekomst ooit een beroep op zullen doen. Echter, er staat de verwende,
ongeharde huidige, jonge, generaties nog een zeer onaangename koude douche te
wachten. De vergrijzing kondigt zich op explosieve wijze aan. Hiervoor zal de huidige jonge generatie
uiteindelijk toch de premies voor de pensioenen en stijgende ziektekosten van
een steeds toenemend aantal ouderen dienen op te brengen. Een ander koude douche is die van de snel
voortschrijdende globalisering. Werkgevers zullen steeds meer genoodzaakt zijn
om loon naar prestatie te betalen. Dit betekent dat zij ofwel werknemers uit
Oost-Europa of Azië zullen aantrekken die harder werken en gemotiveerder zijn, ofwel
dat zij gedwongen zijn om hun fabrieken of kantoren
naar het buitenland te brengen (’offshoring’). De jongere generatie die dacht zijn salaris
niet door een hogere productiviteit te moeten verdienen, maakt zichzelf
uiteindelijk overbodig. Bijkomde factoren binnen de dynamiek van de toekomst
zijn in dat verband niet eens in te schatten (economische collapses, massieve
milieumigratie, bevolkingsexplosie). De ruggengraat
die voor “zware” tijden onontbeerlijk is, blijkt dan afwezig bij de luxejeugd
van nu. Helaas is dergelijke taaiheid en
levensleer onvindbaar op het internet…
zelfs niet via de modernste 4G-smartphone.
De nieuwe wereld wordt met de dag minder mooi, harder, platter en
gevulder met concurrenten aller lande.
Welkom !