Moeten !
Neoliberalisme… Ooit een economisch systeem, maar intussen verworden
tot een cultureel probleem, dat voor steeds meer mensen een juk vormt binnen het
dagelijks bestaan in deze “moderne tijden”. Steeds meer mensen gaan ten onder
aan de neoliberale dwang om zichzelf constant te optimaliseren via opgelegde
sportprestaties, werkprestaties, geluksprestaties. De prestatie-maatschappij, de fixatie op superlatieven versmacht ons. Moderne mensen mediteren, sporten en werken zich
een ongeluk. Nooit eerder waren er zoveel boeken, cursussen, YouTube-video’s,
workshops, magazines, tv-programma’s die ons vertellen hoe we een betere versie
van onszelf kunnen worden: gezonder, succesvoller, gelukkiger, slanker. Als we
maar opruimen, mediteren, sporten, altijd positief denken, botox spuiten, niet
drinken, falen als een les zien en problemen als een uitdaging; dan komt alles
goed. En we geloven het nog ook! We doen al die dingen, met als enige resultaat
dat we uitgeput en gefrustreerd raken, of zelfs depressief worden en met
burn-outs kampen. Mensen willen stillaan af van de gesel van de zelfverbetering
en doelmatigheid.
De zelfhulpindustrie
is geen medicijn, maar onderdeel van de kwaal.“Wat doet die industrie?
Ze geeft je tips en regels zodat je beter zult functioneren en aangepast raakt
aan de status quo. Zodat je erbij hoort en blijft geloven in de neoliberale
droom waarin je alles in handen hebt zolang je maar op de tippen van je tenen
loopt, ook al val je er bijna bij neer. En als je valt, ben je een loser.”Sommigen
zeggen : ‘Doe meer mindfulness, denk positief en dan lukt het jou ook om mee te
doen.’ Anderen zeggen dan weer : ‘Dat je niet meekunt, ligt niet aan jou, het
ligt aan het systeem.’ Allebei zijn ze gericht op de achterblijver, terwijl het
juist de winnaars zijn die zich moeten realiseren dat het spel, ook al speel je
het mee, geen fijne samenleving oplevert. “Ik denk dat iedereen steeds meer de
behoefte voelt om uit dat spel los te breken. Maar dat hebben de grote
bedrijven óók begrepen. ‘Sex doesn’t sell anymore, activism does’ kopte
The Guardian onlangs. Dior maakt T-shirts met de slogan ‘This is what a
feminist looks like’, terwijl die gemaakt zijn door vrouwen in een
sweat-shop in Mauritanië. De rebel kan zijn Sex Pistols-T-shirt nu bij H&M
kopen. En herinner je je de iconische reclameboodschap ‘Here ’s to the crazy
ones’ van Apple nog, en welke voorbeelden ze tonen? Géén jongetje dat
krijsend tussen een kerkkoor staat, of een meisje met een woedeaanval – dat
zijn mensen die niks bijdragen. Nee, ze tonen beelden van Einstein en Picasso.
Of Nike, dat met ‘Dream Crazier’ de terugkeer van
Serena Williams aan de wereldtop van het tennis vierde na haar zwangerschap. De
boodschap is: je moet niet de beste van je school of dorp zijn, je moet de
beste van het land zijn. Je moet na een zwangerschap nog sterker terugkeren dan
voorheen.
Alle anderen zijn tegenstanders, concurrenten. Met zo een algemene dwanggedachte holt de
maatschappij naar de totale waanzin om finaal te crashen in een eindeloze put
van ontevredenheid en depressie. Iedereen die die rafelrand laat zien, wordt in
de hoek geveegd, is een loser. Wat lelijk en vuil is in onze samenleving, moet
aan het zicht worden onttrokken. Alles moet glanzen en blinken. En als iets
niet blinkt, wordt er wel glanzende kunst van gemaakt. Zoals van de lege
fabrieken die staan te verkommeren in Detroit. Kunstenaars maken daar nu
esthetisch verantwoordde foto’s van. Ruin porn wordt het
genoemd, omdat die instagrammable beelden volledig voorbijgaan
aan het feit dat de verkommerde fabrieken leegstaan omdat de auto-industrie
naar de lagelonenlanden is verhuisd, en de inwoners van Detroit nu op de rand
van armoede leven.” Vaak zijn de losers de
beste mensen, omdát ze de wereld niet begrijpen. Neem nou mislukte schrijvers
of kunstenaars die op hun 40ste nog op een zolderkamertje wonen, zonder werk,
zonder gezin, zonder iets tot stand te hebben gebracht, terwijl ze blijven
dromen van hun ultieme werk. Al snel wordt bedacht dat zo iemand een sukkel is,
met het onvermogen om te begrijpen hoe de wereld werkt en zich aan te passen. Maar
wat vat er te begrijpen van een wereld waarin je voor 25 euro naar Londen
vliegt, terwijl je voor een kamer van 25 vierkante meter in het centrum 1.500
euro huur betaalt en 1,5 miljard mensen in armoede leven?’ Wanneer Gertrude
Stein over de kunstscene in Zuid-Frankrijk vertelde, had ze het over Picasso,
Hemingway en alle andere grote geesten van die tijd die zich daar hadden verzameld.
Er was daar ook iemand die slimmer en meer vooruitziend was dan iedereen.
Alleen heeft hij nooit wat gemaakt. Niemand weet nu nog wie hij was, maar voor
alle grootheden daar was hij wel een belangrijke inspiratiebron. Zulke mensen
zijn er legio. Het zijn niet alleen maar de besten die boven komen drijven. Er
zijn honderden mensen die fantastische gedichten, boeken of nummers hebben
geschreven, maar ze niet hebben afgemaakt, of in een la hebben laten liggen.
Uit onzekerheid, of omdat ze niet de nood voelden met zichzelf uit te pakken. Ooit
droeg Kafka zijn vriend Max Brod op al zijn werk te vernietigen. Als Brod niet
in plaats daarvan alles had laten publiceren, was het bestaan van Kafka ons
volledig ontgaan.
Er bestaat helemaal geen recept voor succes. Sommige mensen
kunnen iets veel beter dan diegene die er beroemd is wordt, - zingen,
schilderen, dichten, noem maar op…- maar hebben niet de mazzel gehad, of zijn
niet de juiste mensen tegengekomen.
Helaas zeggen succesvolle mensen zulke dingen haast nooit meer. Ze
hebben allemaal ‘hard gewerkt, positief gedacht, doorgezet en alles aan
zichzelf te danken’. Iedereen is helemaal doordesemd van dat jargon.”Het is
soms moeilijk te zien hoe je in het gareel loopt en daar ook in wordt gehouden.
Als je je de hele tijd afvraagt of je wel mooi, positief, en succesvol genoeg
bent, heb je niet zo veel ruimte in je hoofd meer vrij om nog na te denken over
wáárom je daar eigenlijk zo mee bezig bent.”Pure mensen zijn een zeldzaamheid
geworden. Die worden niet meer gemaakt, zo lijkt het wel.“Vroeger was er Herman
Brood, die op zijn blote voeten en in een zekere staat in Amsterdam rondliep.
En we hadden Fabiola, het levende kunstwerk. Dergelijke figuren zie je niet
meer. Het is – zeker voor beginnende kunstenaars – financieel ook niet haalbaar
om in het centrum van Amsterdam te wonen. Daar zijn de woningen de afgelopen
vijf jaar 63 procent duurder geworden. In de jaren 60 was het nog mogelijk voor
een beginnend schrijver als Harry Mulisch aan het Leidseplein te wonen zonder,
naar eigen zeggen, één dag gewerkt te hebben. Alleen de allerrijksten kunnen
zich dat nu permitteren. De rest moet allemaal naar de buitenwijken, en zelfs
dan heb je twee salarissen nodig.
Om het in populaire popmuziek-termen uit te drukken : “Steeds meer muzikanten groeien ook op in
welvarende families. De muzikanten van Radiohead, Coldplay, Florence and the Machine, hebben allemaal op privé-scholen
gezeten. Je redt het volgens mij ook niet meer als muzikant of kunstenaar als
je geen rijke ouders hebt, tenzij je megaproductief bent. En dat kan alleen
maar als je niet in de kroeg zit, gezond eet en de rest
van de to-dolijst volgt.“Ik wil niet zeggen dat je geen goeie ideeën kunt
hebben of geen goeie muziek kunt maken als je geld hebt. Maar zo’n kunstenaar
kan nooit écht de rafelrand van het leven laten zien. Ik vind Radiohead
fantastisch, maar ze hebben niet de hartstochtelijke woede die bij de muziek
van de Pistols hoort. Alleen echte buitenstaanders kunnen brave burgers zoals
wij laten zien dat wat wij vanzelfsprekend vinden, níét vanzelfsprekend is.”Het
ergste zijn diegenen die doen alsof ze buitenstaanders zijn. Neem nou rappers en hip-hoppers. “Dat genre is toch ook helemaal
gerecupereerd! Public Enemy was nog maatschappijkritisch, maar nu... Misschien
begínnen hiphoppers nog wel te rappen uit verontwaardiging, maar zodra ze een
platencontract hebben getekend, worden er dingen van hen verwacht. En het
verschil tussen succes en falen, tussen de haves en de havenots, is
zo groot nu. Als je faalt, woon je meteen weer op je kleine appartementje in de
achterbuurt. Iedereen die succes heeft, wil die positie niet meer kwijt. En dan
klaag je het systeem niet meer aan natuurlijk, want Streven naar succes is niet
sowieso slecht.
Iedereen wil gehoord en gezien worden. Waar het om gaat, is:
wat ben je bereid ervoor op te geven? Wil je van jezelf een karikatuur maken om
succesvoller te zijn? Hoeveel wil je jezelf aandoen om hogerop te komen? Heb je
er een burn-out en een depressie voor over? Wil je je collega er de duvel voor
aandoen? Wil je elke week weer die hele to-dolijst afvinken – avocado’s eten,
mindfulness, naar de psycholoog?“Die neoliberale doelmatigheid zit ondertussen
in alle aspecten van ons leven verweven. Je barst van het schuldgevoel als je
even je tijd hebt verdaan. Je mag je wel vervelen, maar alleen omdat ‘net dan
de beste ideeën bovenkomen’. Het maakbaarheidsdenken heeft ons zo vreselijk
streng gemaakt voor onszelf. Vandaar mijn pleidooi de teugels wat te vieren en
meer te drinken, te dansen en te niksen.”Het neoliberale denken is tot de kern doorgesijpeld van ons
dagelijkse leven. Het neoliberale kapitalisme wordt nog te veel gezien als een
puur economisch systeem, terwijl het allang een cultureel systeem is geworden,
dat z’n waarden doorgeeft via films, series en boeken. De mens is een wolf, en
als puntje bij paaltje komt, is het ieder voor zich: dan is de enige manier om
te winnen het spel mee te spelen. Net zoals in ‘Game of Thrones’.“
Dirk De
Wachter zegt: ‘Denk voor jezelf. Ga op een bankje in het park zitten en zoek
zelf de zin van het leven.’ Maar dan denk ik: hoe doe je dat als dat park
inmiddels volstaat met fitnesstoestellen om je pull- en push-ups te doen? We
leven in een door het neoliberale denken gekaapte bubbel, waaraan niemand kan
ontsnappen.“We geloven dat het kapitalisme het enige werkbare systeem is, niet
perfect, maar beter dan de rest. Terwijl we eigenlijk allemaal weten dat het
ieder-voor-zich-denken niet klopt. Dat je alleen door samenwerking echt iets
kunt bereiken, dat je groeit omdat je leert van anderen, dat je ingebed bent in
een familie of omgeving. We zijn vervreemd van hoe de dingen echt zijn, en daar
worden we erg ongelukkig van. Overal voel je dat mensen uit die bubbel willen
breken.”Het is aan de politiek om het kapitalisme te breken.”
Naar Marian Donner - "Zelfverwoestingsboek".