Hype


In deze moderne consumptietijden moet alles flitsend en hip zijn. Plots ontstaat een onderwerp waarover iedereen het (om één of andere bizarre reden)heeft. Na een tijdje gaat dat onderwerp vervelen en verdwijnt het terug uit de dagdagelijkse gesprekken en uit de media. Binnenkort is het weer 'volle bak' op dat vlak met de nakende nationale verkiezingen. Een groot deel van ons overbevolkte land, neemt die dag ongetwijfeld zijn extra-vervuilende dikke 4x4 om er naar het stembureau mee te trekken, want tegen dan is het juni en is de 'Al Gore-CO2-hype' lang vergeten. De natuur en het klimaat in het bijzonder hebben echter lak aan hypes... maar dat nieuws staat binnen enkele weken waarschijnlijk niet meer op de voorpagina's. De meesten zullen hun gemoed, achteraf gezien, even hebben gesust met een korte koerswijziging in hun vervuilend gedrag, maar zullen uiteindelijk niks hebben veranderd aan hun finale milieuverloederings-bijdrage. Sommige idioten zullen zelfs nooit iets aan hun gedrag desaangaande hebben gewijzigd en zullen, na de 'hype', evenveel of nog meer vervuilen dan voordien. De politiek greep intussen in via een verbod op plasticzakjes en laat de vette 4x4 wegterreur en het zware wegtransport intussen quasi ongemoeid. En U, hoe gedraagt U zich binnen een paar maanden, als de CO2-hype voorbij is ? Tuft U dan nog steeds of nog meer rond in uw knusse 4x4, dooft U dan nog het licht waar niemand is, sluit U dan nog de deur als het huis wordt verwarmd, trekt U dan nog een extra dikke trui aan als het even killer wordt, betaald U dan nog compensatie voor de vervuilende vliegvakantie ? De natuur en het klimaat in het bijzonder hebben lak aan hypes... 

Populaire posts van deze blog

De Neoliberale Meritocratie

Misantroop